http://arstechnica.com/gadgets/2015/11/qantas-737-tailstrike-was-caused-by-ipad-data-entry-fail/
Расследование установило, что у пилота были жырные пальцы и он сделал ошибку при вводе значения массы самолета для расчета скорости и пробега для взлёта.... бла бла бла...
В результате самолет долбанул хвостом об земную твердь взлетной полосы.
two mishaps occurred «independently and inadvertently.» First, when working out the plane's takeoff weight on a notepad, the captain forgot to carry the «1,» resulting in an erroneous weight of 66,400kg rather than 76,400kg. Second, the co-pilot made a «transposition error» when carrying out the same calculation on the Qantas on-board performance tool (OPT)—an iPad app for calculating takeoff speed, amongst other things. «Transposition error» is an investigatory euphemism for «he accidentally hit 6 on the keyboard rather than 7.»
The co-pilot also entered the wrong temperature into the OPT—51°C rather than 35°C—but the investigation doesn't discuss why that happened, instead focusing on the takeoff weight issue.
Походу пилоты просто задолбаны чек-листами и овердохрена коммуникациями со всякими службами.
Отсебятина: А наличие стеклянного экранчика только расслабляет бдительность и убирает последнюю преграду в виде физического взаимодействия с клавиатурой, когда мозг может распознать неверно нажатую кнопку просто по воздействию на палец.